Charlottenlund Travbane

Mobile navigation

Historie

Billede1
Del artiklen:Sharing - FacebookSharing - Twitter

 

Travsportens historie i Danmark

Travsporten er en sportsgren, hvis historie trækker sine spor langt tilbage i tiden. Allerede under de olympiske lege i det antikke Grækenland konkurrerede man med hestene spændt for vogn. Dengang foregik løbene dog på en anden måde end i dag. I Danmark tog travsporten sine spæde skridt med den første travbane, der blev anlagt i Viborg i 1831. På denne bane blev det allerførste officielle travløb afholdt. Løbet blev fulgt med stor bevågenhed både fra nysgerrige danskere og af Kongehuset. Både Kong Frederik VI og prins Frederik var til stede for at overvære indvielsen af banen og det første travløb.

I årene efter det første løb og op til 1885 gik travsporten lidt i dvale på grund af treårskrigen, der varede fra 1848-1851, og 1864-krigen. Behovet for heste til krigsførelsen var stort, og der blev derfor gjort et stort indhug på hestebestanden i Danmark.

I 1885 fik sporten sin genopstandelse med dannelsen af Selskabet til Travsportens Fremme, der stod for opførelsen af Københavns Traverbane ved Lyngbyvejen. Ved det første løb på den nye bane strømmede publikum til saddelpladsen og tribunen. Publikum pakkede sig tæt sammen langs banen. Stemningen var høj, musikken spillede, publikum diskuterede, væddede og jublede, når hestene kom i mål.

 

Det Danske Travselskab

I 1891 blev foreningen Det Danske Travselskab (DTS) stiftet. Foreningen havde til formål at fremme og hjælpe med avlen af hurtige og korrekte brugsheste. DTS’ fokus var på hestenes bygning og deres hurtighed for med tiden at forbedre sporten med gode heste. Stiftelsen af DTS medførte, at der kom regler og system i sporten. De nye spillemuligheder og den store interesse for sporten betød, at nye konkurrerende baner kom til.

I perioden omkring 1920’erne oplevede DTS økonomiske problemer, og på det tidspunkt, hvor det så sortest ud for DTS, købte generalsekretæren et lod i klasselotteriet. Loddet kom ud med stor gevinst til DTS, som derfor fik mulighed for fortsat at udføre pionerarbejde for travsporten.

 

Lunden

På initiativ fra DTS blev der i 1891 taget de første spadestik til en ny travbane i Charlottenlund. Denne bane kendes i dag som ’Lunden’. Lunden er nordens ældste travbane, og banen er i dag stadig drevet af DTS. Det er på ’Lunden’, at de store mesterskaber er blevet afgjort i næsten 120 år. Her afholdes blandt andet de store klassiske løb Dansk Trav Derby, Dansk Travkriterium og Dansk Opdrætningsløb. Dansk Opdrætningsløb har været afholdt siden 1896, mens Dansk Trav Derby og Dansk Travkriterium har været afholdt hvert år siden 1898.

 

Totalisatoren

Med travsporten fulgte også totalisatoren, som er uundværlig for sporten. Totalisatoren betød, at det blev mere pålideligt og eksakt at gøre sine indsatser. Totalisatoren sikrer, at alle indsatser, der bliver sat på et løb, bliver sammentalt og fordelt mellem de personer, der har vundet. I takt med travsportens vækst og spillemuligheder steg behovet for en lov om spil, og i 1895 blev der nedsat en lov om beskatning af spil ved væddeløb.

 

Jydsk Væddeløbsbane

1920’erne fik man en ny bane i Jylland med det formål at fremme travsporten i jyske. Banen kom til at ligge i Århus og kendes i dag som Jydsk Væddeløbsbane Århus (JVB). I 1928 indrettedes JVB til at kunne gøre tjeneste som både trav- og galopbane. Denne ændring gjorde, at væddeløbssporten nu var blevet en del af bybilledet i Århus. Jydsk Væddeløbsbane ligger i et af Århus' smukkeste områder, nemlig i området mellem Atletion og Marselisborg Slot.

 

Fyens Væddeløbsbane

I 1935 fik man den første bane i Odense, Fyens Væddeløbsbane, der i dag er kendt under navnet Royal Canin Arena. Forud for opbyggelsen af dette anlæg har man i over 100 år haft afholdt uofficielle hestevæddeløb i byen. Anlægget, der ligger i det vestlige Odense nær ved Tusindårsskoven, har kapacitet til at afholde både trav- og galopløb.

 

Dansk Travsports Centralforbund

I 1942 stiftede man Dansk Travsports Centralforbund (DTC) med det formål at repræsentere den danske travsport i udlandet og over for de danske myndigheder. I dag er DTC’s formål stadig at fungere som det forbund, der skal lede, samle, fremme og repræsentere den samlede travsport og avl i Danmark.

I besættelsestiden under 2. Verdenskrig havde travsporten store vanskeligheder grundet udgangs- og mødeforbud, hvilket gjorde det kompliceret at afholde løb. Det forsøgte man inden for sporten at løse ved at afholde løb uden tilskuere, hvor resultaterne dernæst blev læst op i radioavisen. Yderligere kunne man læse resultaterne i aviserne næste dag. Krigen medførte også et importforbud af travheste, hvilket gjorde, at man ikke kunne tilføre avlen i Danmark noget nyt i disse år. Efter krigen kom der igen gang i travløbene, og nye baner kom til.

 

Skive Trav

I Skive blev der i 1948 etableret en travbane, der lå, hvor Skive kasserne ligger i dag. I forbindelse med ekspropriation af området i 1966 fik banen godt en million kroner til at etablere sig et nyt sted. Banen blev flyttet til den nuværende placering syd for Skive i skovbrynets idylliske omgivelser.

 

Aalborg Væddeløbsbane

Aalborg Væddeløbsbane, der i dag kendes som NKI Racing Arena Aalborg blev grundlagt i 1954 få hundrede meter syd for Limfjorden. Banen rummer muligheder for både trav- og galopløb. Det første afholdte væddeløb på banen tiltrak cirka 20.000 tilskuere, stemningen var høj, og der blev spillet for mange penge i totalisatoren.

 

Bornholms Travbane

I 1960 åbnede den første amatørdrevne bane på Bornholm. Mere end 10.000 mennesker overværede de første travløb, og travløbene var kommet for at blive. Bornholms væddeløbsbane er et stort aktiv for den lille ø, for lokalbefolkningen og for turismen. Banen hedder i dag Bornholms Brand Park.

 

Nykøbing Falster Travbane

I 1966 oprettedes en lille hyggelig bane i Nykøbing Falster, så Lolland-Falster fik sin egen bane i en egn, hvor interessen for travsporten er stor.

 

Billund Trav

I 1971 kom der endnu en jysk travbane til. Banen blev placeret i Billund som nabo til Billund flyveplads og Legoland.

 

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse samt vurdere brugen af de enkelte elementer på danskhv.dk og herunder travbanen.dk. På dette website bruges cookies til statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

Læs mere